Introductie

C21We zijn allemaal consumenten in de 21ste eeuw. Behalve die vreemde man in de hoek van het station die altijd voor zich uit zit te murmelen en af en toe in een scheldtirade losbarst. Hij leeft waarschijnlijk in een andere tijd. Een tijd waarin paard en kar nog door de straten denderden, en het woord “breezersletje” nog niet in de Van Dale was opgenomen. Futuristische nieuwigheden als het internet en thermisch ondergoed moeten vreemd en bedreigend op hem overkomen. Maar niemand luistert naar hem. Houd op met naar hem te luisteren, beste voorbijganger. Volg mij, volg mij mee naar het perron, vanwaar we de trein zullen nemen naar de toekomst. We zullen ons een weg moeten banen door een uitzinnige en opdringerige menigte. Omroepers, die onzin uitkramen over marketing en reclame. Bedelaars, die je aandacht proberen te trekken, en je toe willen voegen op Facebook. Straatventers, die je de meest nutteloze nieuwigheden proberen aan te smeren. Maar eens we op de trein zitten zal alles terug helder zijn, en zal de toekomst zich voor ons ontrollen.

Welkom, toevallige voorbijganger, op deze blog. Een blog die iets zal proberen te zeggen over de mogelijkheden, macht, en het potentieel van de consument in de 21ste eeuw. Dat zijn u en ik. Wij samen hebben, in tegenstelling tot de vorige decennia of zelfs eeuwen, een ongekende inspraak en invloed over bedrijven en de samenleving. In deze globale en verbonden wereld zijn wij in staat met ons gedrag de economie, maatschappij, en politiek op ongeziene wijze te veranderen.

Het internet speelt hier een belangrijke rol in. Consumenten worden producenten, mensen verenigen zich in gemeenschappen, en sociale media kunnen nieuwe producten maken of kraken. Wij zijn geen passieve klanten meer, die zonder inspraak door bedrijven overstelpt kunnen worden met ongevraagde reclame. Wij laten ons niet meer verleiden door huis-aan-huisverkoop, callcenterpraatjes, of Tel Sell. Wij pikken het niet meer dat bedrijven zich enkel richten op hun eigen goed, en hun impact op samenleving en leefmilieu onder de mat vegen. Wij vragen verantwoordelijkheid, inspraak, en ecologisch bewustzijn. De bedrijfswereld is zich daarvan bewust, reken maar van yes. Wij, als consument, hebben de mogelijkheid hen een geweten te schoppen. Althans in theorie.

Lees verder op de 2de pagina!

 

Advertenties
Getagged , , ,

5 thoughts on “Introductie

  1. […] of nog eens op te frissen waar de blog weer over gaat, wie ook weer zijn gestoorde auteur was, hoe het allemaal begon, en wat de enige goede reden is om op Facebook te […]

  2. […] die aansluiten bij de artikelthema’s. Begin je liever bij het begin? Lees dan zeker de introductie van de blog! Wil je meer over de structuur van de blog en de auteur weten, lees dan verder op Over… De […]

  3. […] die aansluiten bij de artikelthema’s. Begin je liever bij het begin? Lees dan zeker de introductie van de blog. Wil je meer over de structuur van de blog, de auteur, of de opzet van de gastartikels weten, lees […]

  4. […] die aansluiten bij de artikelthema’s. Begin je liever bij het begin? Lees dan zeker de introductie van de blog! Wil je meer over de structuur van de blog en de auteur weten, lees dan verder op Over… De […]

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: