Reclame is dood, leve reclame!

C21

Reclame is een grappig iets. We worden elke dag met meer advertenties overstelpt dan Kanye West met bitches, zelfs volgens de meest conservatieve schattingen. Niet alleen beïnvloedt dit ons koopgedrag, maar de productie en verspreiding van advertenties kost ook een gigantische hoeveelheid energie, grondstoffen en afval (opnieuw, net als bij bitches). Vooral gedrukte reclame via de post is hier een grote boosdoener.

Toch heeft dit soort reclame zijn nut. Zoals het een goede consument betaamt selecteer ik uit de talloze folders die mij aan huis ter beschikking wordt gesteld de producten die mij een maximum aan voldoening kunnen schenken, en dit voor de scherpst mogelijke prijs.

Hahaha, natuurlijk niet, net als jij keil ik die stapels flutreclame rechtstreeks in de papierbak. Kilo’s en kilo’s folders, krantjes en speelgoedboekjes worden zo elk jaar ongeopend weggegooid, een lawine aan verkoopsgetater waarmee bedrijven consumenten bedelven. Dit alles in de hoop dat ze, na volkomen murw geslagen te zijn, dan toch die dertig kilo aardperen voor de prijs van negenentwintig zullen kopen, of een Chinese ruggenkrabber made in Pakistan.

Over een periode van enkele weken zal ik daarom ingaan op de wondere wereld van de reclame, en hoe u zich als slimme, charmante en aantrekkelijke consument, niet wars van enige bitches, hiertegen kan wapenen. De nadruk zal hierbij liggen op reclame per post. Drie artikels zullen hierover gepubliceerd worden, niet twee, noch vier. In elk ervan zal een manier aan bod komen om de dagelijkse stortvloed aan postpropaganda te verminderen. Vooraleer ik overga tot deze afzonderlijke besprekingen, is het echter noodzakelijk om kort even in te gaan op enkele algemene begrippen, waaronder direct marketing en de Belgische Privacywetgeving.

Lees verder op de 2de pagina!

 

Getagged , , , , , ,

5 thoughts on “Reclame is dood, leve reclame!

  1. […] wel en wee van reclame per post, en wat er tegen te ondernemen. Reclamestickers, Robinsonlijsten en aanschrijvingen boden een […]

  2. […] sommigen vormt dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar […]

  3. […] een introductie over direct mail en artikels over reclamestickers en Robinsonlijsten, gaan we verder in op de […]

  4. […] een korte introductie in de reclamewereld, de Belgische Privacywetgeving en reclamestickers is het tijd om in te gaan op […]

  5. […] een korte introductie die inging op direct marketing en de Belgische Privacywetgeving, is het tijd om een eerste […]

Reacties zijn gesloten.