Reclame is dood, leve reclame! Reclamestickers

C21

Reclame beïnvloedt niet alleen ons koopgedrag, maar de productie en verspreiding ervan kost ook een gigantische hoeveelheid grondstoffen, energie en afval. Over een periode van enkele weken zal ik daarom ingaan op de wondere wereld van de advertenties, en hoe u zich als consument hiertegen kan wapenen. De nadruk ligt hierbij op reclame per post. Dit tweede artikel beschrijft het gebruik van een reclamesticker als maatregel tegen niet-gepersonaliseerde reclame.

Na een korte introductie die inging op direct marketing en de Belgische Privacywetgeving, is het tijd om een eerste maatregel aan bod te laten komen. Een maatregel die de hoeveelheid reclame die je per post ontvangt zichtbaar zou moeten veranderen.

Jij hebt ze, als scherpzinnig individu, vast wel al gezien op de brievenbussen van talloze huizen en containerwoningen van hongerige zwervers. Reclamestickers. Geen stickers van reclame. Geen stickers voor reclame. Stickers tegen reclame. Deze kleine stukjes papier van drie bij twaalf centimeter beschikken over een kracht die bij iedere superheld ontbreekt: de macht om vloedgolven aan papieren spam te stoppen, louter door hun aanwezigheid.

Enkel gehinderd door hun onvermijdelijke aartsvijand, Dr. X.

Enkel gehinderd door hun onvermijdelijke aartsvijand, Dr. X.

Beschouw het als de eerste linie om zever in pakjes tegen te houden. Of als een voorbehoedsmiddel voor je brievenbus. Niet iedereen geraakt er zomaar in, enkel nette en keurige brieven met een legitimatie. En in tegenstelling tot klassieke beschermingsmiddelen moet je de sticker niet na elk gebruik vervangen! (noot: indien je naar deze blog gekomen bent voor seksueel advies, dan a) gaan zowel Google als de NSA ten zeerste in verwarring zijn door uw vreemde gebruik van zoektermen, en b) moet ik je doorverwijzen naar meer gekwalificeerde websites.

Wat moet je doen? Simpel! Je begeeft je te voet, in de hondenkar of online naar de lokale stadsdienst, vraagt een reclamesticker, en bevestig hem vervolgens op je brievenbus. Of vraag er meerdere, en deel ze uit aan de hele familie!  In sommige gemeentes kan je ze verkrijgen bij de infolijn, afhalen in een stadskantoor, of bestellen via een e-loket. Op het einde van het artikel (pagina 2) vind je een overzicht met verwijzingen naar de websites van verschillende lokale en provinciale diensten. Volg de links en vind uit hoe je ze kan bestellen. De stickers zijn verkrijgbaar in twee versies, en kunnen overal gebruikt worden. Als je in Leuven woont, ben je dus niet verplicht een sticker uit Leuven op je brievenbus te hangen.

Versie 1: NEE GRATIS PERS│NEE RECLAMEDRUKWERK (ontwerp kan verschillen)

Versie 2: JA GRATIS PERS│NEE RECLAMEDRUKWERK (ontwerp kan verschillen)

 

Lees verder op de 2de pagina!

Getagged , , , , , , , ,

5 thoughts on “Reclame is dood, leve reclame! Reclamestickers

  1. […] wel en wee van reclame per post, en wat er tegen te ondernemen. Reclamestickers, Robinsonlijsten en aanschrijvingen boden een […]

  2. […] sommigen vormt dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar het […]

  3. […] een introductie over direct mail en artikels over reclamestickers en Robinsonlijsten, gaan we verder in op de maatregelen die je kan nemen om als een goede huisvader […]

  4. […] een korte introductie in de reclamewereld, de Belgische Privacywetgeving en reclamestickers is het tijd om in te gaan op een tweede maatregel om jezelf te beschermen tegen reclame per post. […]

  5. […] Momenteel vind je er een voorbeeldmail die aansluit bij het artikel over reclamestickers. […]

Reacties zijn gesloten.