Reclame is dood, leve reclame! Robinsonlijsten

C21

Reclame beïnvloedt niet alleen ons koopgedrag, maar de productie en verspreiding ervan kost ook een gigantische hoeveelheid grondstoffen, energie en afval. Over een periode van enkele weken zal ik daarom ingaan op de wondere wereld van de advertenties, en hoe u zich als consument hiertegen kan wapenen. De nadruk ligt hierbij op reclame per post. Dit derde artikel beschrijft het gebruik van Robinsonlijsten als maatregel tegen gepersonaliseerde reclame.

Na een korte introductie in de reclamewereld, de Belgische Privacywetgeving en reclamestickers is het tijd om in te gaan op een tweede maatregel om jezelf te beschermen tegen reclame per post. Herinner je dat de onvermoede superkrachten van reclamestickers gebruikt konden worden om niet-gepersonaliseerde reclame uit je brievenbus te bannen. Tegen gepersonaliseerde reclame helpen ze echter niet! Daarvoor kan je je echter inschrijven op een Robinsonlijst, meteen ook het onderwerp van dit artikel. Naast het versturen van pakketjes met hondsdolle dassen, is dit de eenvoudigste oplossing om aan bedrijven te laten weten dat je hun geadresseerde reclame (en bij uitbreiding telefoontjes) niet op prijs stelt.

Het principe hierachter is eenvoudig: je surft naar de website van de Robinsonlijst, vult een digitaal formulier in voor inschrijving (via het mailicoontje links op de hoofdpagina), en stuurt dit door. Die gegevens komen terecht in de databank van de bdma, ook wel de Belgian Direct Marketing Association. Wanneer een van de 450 (!) bedrijven die lid zijn van de bdma gepersonaliseerde reclame via post willen versturen, stellen ze eerst een adressenlijst samen van mensen die ze willen contacteren. Dit gebeurt op basis van eigen gegevens of door uitwisseling van gegevens met andere bedrijven (datahandel). Uit die lijst schrappen ze vervolgens alle personen die in de Robinsonlijst zijn opgenomen. De bdma neemt strenge maatregelen tegen leden deze lijst niet respecteren.

450!

450!

Gevolg? Je ontvangt helemaal geen gepersonaliseerde reclame meer van alle bedrijven die lid van van de bdma, en dus verplicht gebruik moeten maken van de Robinsonlijsten. Een gelijkaardig initiatief bestaat trouwens ook voor telefoonreclame. In dat geval spreekt men van een bel-me-niet-meer-lijst. Ook deze worden beheerd door de bdma. De bekendheid van beide lijsten is in België niet echt evenredig verdeeld: terwijl ruim 300.000 mensen zich hebben ingeschreven op de bel-me-niet-meer-lijst, zijn dit er voor de Robinsonlijst slechts 9.000 (De Morgen, 15 juni 2013). Voor een deel heeft dit te maken met het feit dat de bedrijfswereld deze mogelijkheden uiteraard niet actief promoot. Verdoezelen, heet dat met een mooi woord.

Let echter op: er zijn vier scenario’s waarin je van specifieke bedrijven wel nog gepersonaliseerde reclame blijft ontvangen. Dit kan echter enkel voorkomen wanneer:

  1. Het bedrijf in kwestie geen lid is van de bdma;
  2. Je al klant bent bij het bedrijf (bv. via een klantenkaart of lidkaart), in dat geval mogen ze je altijd contacteren;
  3. Je uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven aan het bedrijf om je te contacteren;
  4. Het gaat om een buitenlands bedrijf.
5. Je hebt onlangs je ziel verkocht aan Satan, Inc.

5. Je hebt onlangs je ziel verkocht aan Satan, Inc.

 

Lees verder op de 2de pagina!

Advertenties
Getagged , , , , , , ,

3 thoughts on “Reclame is dood, leve reclame! Robinsonlijsten

  1. […] wel en wee van reclame per post, en wat er tegen te ondernemen. Reclamestickers, Robinsonlijsten en aanschrijvingen boden een […]

  2. […] vormt dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar het internet […]

  3. […] een introductie over direct mail en artikels over reclamestickers en Robinsonlijsten, gaan we verder in op de maatregelen die je kan nemen om als een goede huisvader je onschuldige […]

Laat een bericht achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s