Reclame is dood, leve reclame! Aanschrijvingen

C21

Reclame beïnvloedt niet alleen ons koopgedrag, maar de productie en verspreiding ervan kost ook een gigantische hoeveelheid grondstoffen, energie en afval. Over een periode van enkele weken zal ik daarom ingaan op de wondere wereld van de advertenties, en hoe u zich als consument hiertegen kan wapenen. De nadruk ligt hierbij op reclame per post. Dit vierde en laatste artikel beschrijft hoe je een bedrijf rechtsreeks kan aanschrijven als maatregel tegen gepersonaliseerde reclame.

Na een introductie over direct mail en artikels over reclamestickers en Robinsonlijsten, gaan we verder in op de maatregelen die je kan nemen om als een goede huisvader je onschuldige brievenbus te beschermen tegen venerische verkoopspraat en promoties met slechte bedoelingen. We hebben reeds gesproken over het verschil tussen niet-gepersonaliseerde en gepersonaliseerde reclame. Advertenties uit de eerste categorie konden we aanpakken door het gebruik van een reclamesticker. Reclame uit de tweede categorie, die we op naam in de brievenbus ontvingen (ook wel direct marketing), konden we op twee manieren tegengaan. Een van die oplossingen was het gebruik van een Robinsonlijst.

Voor een andere oplossing moeten we terug naar de eerder vermelde Privacywetgeving. Die zegt immers dat het is toegestaan om een klacht in te dienen of verzet aan te tekenen tegen het ontvangen van direct marketing. Hoera! Dansen, dansen! Verzet aantekenen! Tirades en scheldpartijen! Satan in ons hart laten!

Hoe begin je hier juist aan? Ik citeer even de website van de Privacycommissie:

Om dit recht van verzet uit te oefenen, volstaat een brief of fax (met een kopie van uw identiteitskaart) of een e-mail met uw elektronische handtekening. U kan ook een brief ter plaatse overhandigen. Binnen 1 maand na indiening van uw verzoek moet de verantwoordelijke voor de verwerking meedelen welk gevolg hij heeft gegeven aan uw vraag. Indien u geen antwoord krijgt of indien het antwoord niet toereikend is, kan u steeds contact opnemen met de Privacycommissie die bemiddelend kan optreden.

Het belangrijkste dat we hier uithalen is dat je op twee manieren verzet kunt aantekenen: via een brief, met een kopie van de identiteitskaart, en via e-mail, met een elektronische handtekening. Beide methodes zullen hier verder behandeld worden.

Een kleine noot: wanneer een bedrijf zelf een uitschrijfoptie aanbiedt (bv. via zijn website), dan gebruik je die best uiteraard.

Lees verder op de 2de pagina!

 

Advertenties
Getagged , , , , , , ,

2 thoughts on “Reclame is dood, leve reclame! Aanschrijvingen

  1. […] wel en wee van reclame per post, en wat er tegen te ondernemen. Reclamestickers, Robinsonlijsten en aanschrijvingen boden een […]

  2. […] dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar het internet beschouwen we nog […]

Laat een bericht achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s