Reclame is dood, leve reclame! Aanschrijvingen

Het schrijven van een brief

Kan u zich nog de laatste keer herinneren dat u een brief naar iemand gestuurd hebt? Natuurlijk wel, u hebt het geheugen van een olifant en de romantische geest van een von Goethe. Juicht dan, neemt uw pen ter hand, en scherpt uw tong! Dit is immers geen tijd voor tedere epistels of zwoele zendingen! In een storm van vlammende kritiek zal elk bedrijf aan uw pen geregen worden, verborgen achter de façade van een beleefde brief volgens de BIN-normen! Maar uw gerechtvaardige consumententoorn zal van elke letter druipen, achter elke witruimte verborgen blijven, en zich stiekem verstoppen in de uiterste hoeken van het beschreven perkament.

Tip: voor extra effect kan u de brief schrijven in hanenbloed en het papier bevegen met gedroogde koffiefilters. Een leuke activiteit voor de hele familie!

Tip: voor extra effect kan u de brief schrijven in hanenbloed en het papier bevegen met gedroogde koffiefilters. Een leuke activiteit voor de hele familie!

De brief dus. Die is makkelijk geschreven, zeker indien je het voorbeeld gebruikt dat ik op mijn blog heb geplaatst. Hij is beleefd, kordaat en ter zake, en er staat een duidelijke verwijzing in naar de Privacywetgeving, die elk bedrijf moet respecteren. Die wetgeving zegt bovendien dat de reactietijd op zo’n verzoek maximum één maand mag bedragen. Een vermelding van dit feit is ook opgenomen in de brief. Laat niets je tegenhouden om deze voorbeeldbrief te gebruiken, of er zelf iets aan toe te voegen.

Identiteitsbewijs bij een brief

Nadat alle frustraties en lichaamssappen zijn losgelaten op het papier rest er nog één taak: het bijvoegen van een kopie van je eigen identiteitskaart. “Hoewel ik een aantrekkelijke consument  ben, met het seksuele uithoudingsvermogen van een bronstige neushoorn, is mijn pasfoto lelijk genoeg om anderen te verstenen. De belichting, weet je wel. Is het noodzakelijk om zo’n kopie mee te sturen?” vraag je je ongetwijfeld af. Het korte antwoord is ja (het lange is dat ook). Dit om te voorkomen dat iemand je identiteitsgegevens zou misbruiken, bijvoorbeeld om je ongevraagd uit te schrijven van reclame. Het idee! Zeker een vereiste dus.

Hoe pak je dit echter het beste aan?

Een eerste mogelijkheid is om een kopie van de identiteitskaart te maken met behulp van een kopieerapparaat, en die bij de brief te voegen (de kopie, niet het kopieerapparaat). Indien je echter beschikt over een elektronische identiteitskaart (elke Belg dus) en een kaartlezer (te vinden in een computerzaak), kan je je persoonlijke gegevens op de computer inlezen en afdrukken. Dit kan je doen als volgt:

Benodigdheden: computer, kaartlezer, elektronische identiteitskaart (eID), de bijbehorende pincode, en een printer.

  • Stap 1: Download de software voor de eID-lezer. Instructies en een link vind je op de website van de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie. Hier vind je ook meer informatie met betrekking tot de benodigdheden en in het geval van eventuele problemen.
  • Stap 2: Steek je eID in de kaartlezer en start de applicatie op, indien dit nog niet gebeurd is.
    Stap 2b: haal je Fnac-kaart uit de kaartlezer en steek je eID-kaart in.

Stap 2b: haal je Fnac-kaart uit de kaartlezer en steek je eID-kaart in.

  • Stap 3: In de toepassing van de kaartlezer, klik je op het icoontje voor afdrukken of ga je naar Bestand > Afdrukken. De standaard snelkoppeling hiervoor is Ctrl + P.
  • Stap 4: Voeg de uitprint bij de brief. Stuur deze op of fax hem door (hallo daar, 1991!).

Wie wegens de stijgende grondstofprijzen liever geen postzegels koopt (zijn postzegels een grondstof?), kan hetzelfde verzoek via mail naar een bedrijf sturen. Door de noodzaak een elektronische handtekening bij te moeten voegen, is dit wel wat complexer. Maar geen nood, deze blog is er om elke consument te helpen. Behalve dwergenpornodubbelgangers (pornodwergdubbelgangers? pornodubbelgangersdwergen?) van Gordon Ramsay die dood worden teruggevonden in een dassenhol. Want die bestaan niet.

 

Advertenties
Getagged , , , , , , ,

2 thoughts on “Reclame is dood, leve reclame! Aanschrijvingen

  1. […] wel en wee van reclame per post, en wat er tegen te ondernemen. Reclamestickers, Robinsonlijsten en aanschrijvingen boden een […]

  2. […] dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar het internet beschouwen we nog […]

Reacties zijn gesloten.

Advertenties