Online en onbeschermd – Inleiding

C21

Eindelijk. Eindelijk heb je je favoriete website bereikt. Eerst twee reclameboodschappen doorklikken. Dan een pop-up over Russische bestelbruiden annuleren (na hem bij je favorieten te hebben gezet). Stil! Wat is dat? Uit een van de twintig tabbladen die je hebt geopend stijgt een geluid op. Een promofilmpje dat automatisch begint te spelen. Paniekerig begin je heen en weer te klikken, in de hoop de bron zo snel mogelijk te vinden. Terwijl de tonen door je ziel snijden, verduistert een uitklapbanner je scherm. Je heft je handen ten hemel en vervloekt de goden.

Bovenstaand scenario klinkt je misschien bekend in de oren (voor sommigen vormt dit een standaard dinsdagavond). De reclame die we per post ontvangen lijkt met wat inzet enigszins beheersbaar, en advertenties op tv spoelen we door met een druk op de knop. Maar het internet beschouwen we nog vaak als het Wilde Westen, waar achter elke cactus virussen klaarstaan om je surfkaravaan te overvallen, en pop-ups je uitdagen tot vuurgevechten om klokslag twaalf. Het is echter perfect mogelijk om bijna elke advertentie te blokkeren tijdens het surfen. Maar hoe werken zo’n advertenties online eigenlijk? Moet ik me er als gebruiker eigenlijk wel druk om maken? En waarom wordt ik overstelpt met reclame voor lokale fastfoodketens terwijl ik gewoon filmpjes wil bekijken die foute jaren ’90 muziek mixen met fragmenten uit He-Man and the Masters of the Universe?

Als het gaat over advertenties online, moeten we spreken over twee begrippen: (tracking) cookies en advertenties. Geen nood, de uitleg is kort en pijnloos, maar noodzakelijk. Een beetje als een bezoek aan je oude schoonmoeder (bel haar, ze mist je). Om alles verteerbaar te houden worden sommige zaken vereenvoudigd weergegeven. In toekomstige artikels zal bovendien dieper worden ingegaan op enkele aspecten.

Wanneer je naar een website surft worden er vaak kleine deeltjes informatie op je computer achtergelaten, meestal door ze lokaal op te slaan in je webbrowser. Deze versleutelde datapakketjes noemt men cookies. Wanneer je later een tweede keer naar de website surft, worden deze gegevens opnieuw opgevraagd, en wordt je computer ‘herkend’. Vergelijk het met het achterlaten van een barcode in je browser, die bij een later bezoek opnieuw kan worden gescand (De Morgen, 25 oktober 2013). Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je inloggegevens door de website worden onthouden, of dat je profiel en voorkeuren worden opgeslagen. Een ander voorbeeld: indien je onlangs deze bevraging hebt ingevuld, werd je browser via een cookie herkenbaar gemaakt, zodat je hem niet (bedoeld of onbedoeld) twee keer zou kunnen invullen.

In hun eenvoudigste vorm zijn deze cookies dus onschadelijk, en vergroten ze ons gebruiksgemak. Aangezien cookies steeds lokaal worden opgeslagen, kunnen ze ook makkelijk verwijderd worden (meestal via de beveiligingsopties van je browser). Veel  internetgebruikers zijn zich hier echter niet van bewust, en verwijderen hun cookies bijgevolg nooit. Bovendien heb je in de praktijk weinig inzicht in welk soort informatie wordt opgeslagen en terug opgevraagd wanneer je aan het surfen bent. Dit kan dus leiden tot een privacyrisico voor de onschuldige internetgebruiker, die enkel wilt kunnen surfen naar websites voor Russische mail-order brides of gewijd aan mensen/dingen die lijken op andere mensen/dingen. Bedrijven kunnen via cookies immers ook gegevens over je surfgewoontes verzamelen. In dit geval spreekt men van tracking cookies.

Welkom op het internet.

Welkom op het internet.

 

Omnomnom cookies? Lees verder op de 2de pagina!

 

Advertenties
Getagged , , , , ,

4 thoughts on “Online en onbeschermd – Inleiding

  1. […] Reclame en privacy online, met een bespreking van adblockers en de discussie er rond, maar ook van anti-trackers. […]

  2. […] de introductie van deze artikelreeks werd het verband aangetoond tussen tracking cookies en online advertenties. Je herinnert je dat die […]

  3. […] twee vorige artikels werd een overzicht gegeven van enkele basisbegrippen, zoals tracking cookies en online advertenties, gevolgd door een praktisch overzicht van adblockers. Deze konden gebruikt worden om je als […]

  4. […] een introductieartikel werd reeds ingegaan op het hoe en waarom van advertenties online. Hierin werd het verband […]

Laat een bericht achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s