Online en onbeschermd – Inleiding

Heb je je ooit afgevraagd waarom de reclame op twee verschillende sites vaak identiek is? De kans is groot dat beide een contract hebben met hetzelfde advertentiebedrijf, die de reclame in kwestie levert. Meestal bevat elke advertentie van dit bedrijf een tracking cookie. Wanneer je verschillende websites bezoekt waar deze advertenties op voorkomen, wordt dit via het cookie aan het bedrijf gemeld. Ook als je via een zoekterm op de website terecht komt, wordt dit geregistreerd. Op die manier kan men een profiel van je opmaken op basis van je surfgedrag. Meestal vertaalt zich dit in het verzamelen van jouw anonieme gebruikersgegevens, samen met die van miljoenen anderen, voor gepersonaliseerde marketingdoeleinden.

Personalisatie betekent in dit geval niet per se dat men aanbiedingen gaat baseren op jouw individuele kenmerken en behoeften, maar wel dat men alle gegevens bundelt om marktsegmenten en doelgroepen te onderscheiden. Uiteindelijk wordt jij als gebruiker bij een van deze segmenten ingedeeld, en krijg je dus reclame te zien die hierbij aansluit. Men houdt hierbij rekening met taal, locatie, zoek- en surfgeschiedenis, en meer. Je kan je inbeelden dat hoe meer specifieke gegevens men kan onderscheiden, hoe specifieker men deze segmenten kan gaan indelen. Zo benadert men de unieke behoeften van individuen, zoals jij en ik en He-Man, steeds dichter en dichter. En hoe beter iets aansluit bij onze behoeften, hoe sneller we bereid zijn het te kopen.

rhdthree/Photobucket

Binnen deze context kan het interessant zijn om kort even in te gaan op de advertentiemodellen waar bedrijven doorgaans online gebruik van maken. Google vormt hierbij een uitstekend voorbeeld.

Stel, een bedrijf wil zijn advertenties laten verschijnen op de zoekmachine. Eerste stap: het bedrijf koopt bepaalde trefwoorden op Google. Telkens iemand dit trefwoord vervolgens ingeeft in Google, verschijnt de advertentie van het bedrijf onder een of andere vorm. Denk hierbij aan de gesponsorde zoektermen die bovenaan de resultatenlijst worden weergegeven, maar ook aan de advertenties die rechts op je scherm verschijnen (momenteel test Google ook de mogelijkheid om banners bovenaan het scherm te tonen, iets dat het in 2005 zwoer nooit te zullen doen). Het bedrijf kan Google hiervoor vergoeden op twee manieren: ofwel betaalt het bedrijf per internetgebruiker die effectief op de advertentie klikt. In dat geval spreekt men van een Pay-Per-Click-model (PPC). Ofwel betaalt men telkens de advertentie wordt gezien door iemand. Hierbij spreekt men van een Pay-Per-View-model (PPV, of Pay-Per-Impression, PPI). Dergelijke modellen worden in gelijkaardige vorm online toegepast door advertentiebureau’s, websites, en adverteerders.

Naast het verzamelen van grote hoeveelheden anonieme gegevens zijn tracking cookies ook in staat om heel specifieke en persoonlijke gegevens te bekomen. Sommigen kunnen zonder problemen (en scrupules) aan je naam en adres geraken. Gewoon naar een website surfen waar een dergelijke cookie zich op bevind is al genoeg om je op die manier kwetsbaar op te stellen.

Merk op dat het hier niet gaat om een virus, malware, of iets anders wat door je virusscanner gedetecteerd zal worden. Tracking cookies zijn in principe niet schadelijk voor je computer. Juist het feit dat je persoonlijke gegevens op een onzichtbare manier worden verzameld, zonder dat je hier op het eerste zicht last van ondervindt (buiten, je weet wel. Het schaamteloos schenden van je privacy), maakt dat je er enigszins voorzichtig mee moeten omspringen. Getuige het feit dat men al bezig is met het ontwikkelen van ‘supercookies‘, die de unieke identificatiecode van je computer kunnen achterhalen, en deze samen met andere gegevens rechtstreeks kunnen doorsturen naar de bedrijven in kwestie. In deze gevallen wordt er niets meer lokaal opgeslagen, en heb je helemaal geen inzicht meer in welke gegevens worden verzameld, door wie of hoe ze worden verzameld (De Morgen, 25 oktober 2013).

Dit toont alles de link tussen tracking cookies en advertenties. De tracking cookies vormen het beginpunt: zij verzamelen je gegevens. De online advertenties vormen het uiteindelijk doel: men wil je reclame tonen die zo sterk mogelijk is gepersonaliseerd, opdat je zoveel mogelijk van de aangeboden diensten of producten zou kopen. Bijgevolg zijn je persoonlijke gegevens geld waard, en doen bedrijven er alles aan om ze te verzamelen. En om de cirkel rond te maken bevatten de meeste advertenties ook tracking cookies om nog meer gegevens te verzamelen. Volg je nog?

 

Volg je nog? Lees verder op de 3de pagina! Volg je niet meer? Lees verder op de 3de pagina!

 

Advertenties
Getagged , , , , ,

4 thoughts on “Online en onbeschermd – Inleiding

  1. […] Reclame en privacy online, met een bespreking van adblockers en de discussie er rond, maar ook van anti-trackers. […]

  2. […] de introductie van deze artikelreeks werd het verband aangetoond tussen tracking cookies en online advertenties. Je herinnert je dat die […]

  3. […] twee vorige artikels werd een overzicht gegeven van enkele basisbegrippen, zoals tracking cookies en online advertenties, gevolgd door een praktisch overzicht van adblockers. Deze konden gebruikt worden om je als […]

  4. […] een introductieartikel werd reeds ingegaan op het hoe en waarom van advertenties online. Hierin werd het verband […]

Reacties zijn gesloten.