Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel!

C21

Elektrische auto’s spreken tot de verbeelding. Ze prikkelen je fantasie, doen je dromen van een wereld waarin we geen aardprut meer in onze wagen moeten kappen, maar onze auto gewoon naast de laptoplader in het stopcontact steken. Uiteraard zijn er nog vragen. Uiteraard vergt het enige inspanning om zomaar om te schakelen. Maar vergis je niet: de omschakeling komt er, en rekening houdend met de nieuwste ontwikkelingen op de automarkt ziet de toekomst voor elektrische wagens er beter uit dan ooit. Waarom juist? Daarover laat C21 twee ingenieurs aan het woord, die vanuit hun eigen ervaringen en onderzoek licht werpen op dit onderwerp. Door Nando van Arnhem en Ruwan Ernst, red. door C21

 

Noot: om de integriteit van het artikel intact te houden, zal steeds duidelijk worden aangegeven wat door mijzelf, als redacteur, werd toegevoegd. Zo worden doorheen het artikel bijvoorbeeld enkele vragen gesteld, en werden er afbeeldingen bijgevoegd. Deze en andere toevoegingen staan duidelijk aangegeven door het gebruik van cursief of de toevoeging “nvdr” (noot van de redactie). Ten slotte worden sommige termen benadrukt door het gebruik van vet.

 

Elektrische auto’s: voor- en nadelen

Het is een van de meest intrigerende consumentenontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid en ‘vergroening’ in de afgelopen vijf jaar: de langzame omschakeling van wagens met een verbrandingsmotor naar elektrische wagens. Zowel hybride als elektrische auto’s zijn al langer te koop, maar sinds 2012 worden ze beter betaalbaar. Ze zijn dan ook in steeds grotere getale op de wegen aanwezig. Tijd voor een analyse dus!

Na decennia lang gebruik te hebben gemaakt van een verbrandingsmotor zijn er nogal wat automobilisten met vraagtekens over het gebruiksgemak van het elektrisch rijden. Vooral rijbereik, veiligheid en oplaadtijd worden vaak bekritiseerd. Er zijn ook critici die problemen zien in het gebruik van zeldzame metalen in de accu/motor en de recycleerbaarheid van de batterijen. Bovendien twijfelen ze aan de milieuvriendelijkheid en haalbaarheid van het hele concept. De overgang van het optimaliseren van een bestaand product naar een totaal nieuw concept (wat elektrisch rijden toch wel genoemd mag worden) zal nooit zo snel gaan als de consument wenst. Er zal moeten worden ingezet op de ontwikkeling van het op grote schaal produceren van betaalbare auto’s. Dit kost immers tijd en geld.

C21: Waarom zouden we dan überhaupt overschakelen op elektrische auto’s, vraagt de kritische consument zich af (u dus!). Waarom zouden we geen genoegen nemen met hondenkar of pogostick?

Of hun hilarische bastaardkind, de segway?

Of hun hilarische bastaardkind, de segway?

Algemeen kunnen verschillende voordelen worden aangehaald. Deze spitsen zich toe op het relatief goedkope gebruik, de lage uitstoot van schadelijke stoffen en het bijna geluidloos rijplezier. Meer specifiek gaat het om de volgende pluspunten:

  • Ze zijn schoon: hun uitstoot van CO2– en schadelijk fijn stof is beperkt tot nihil;
  • Ze zijn stil: ze produceren veel minder lawaai dan een gewone wagen;
  • Ze maken rijden goedkoop: de kosten per gereden kilometer zijn laag;
  • Ze maken ons minder afhankelijk van grote spelers op de olie/brandstof markt;
  • Ze maken ons minder afhankelijk van olieproducerende landen; de verdeling van grondstoffen en energie kan immers een bron zijn van politieke spanningen;
  • Ze staan ons toe olie als eindige grondstof te gebruiken voor nuttigere doeleinden dan wegtransport (bijvoorbeeld voor vliegtuigbrandstof en het produceren van materialen)

Op korte termijn zullen de directe voordelen op grote schaal misschien niet aanwezig of nauwelijks merkbaar zijn (de lucht wordt pas schoner als iedereen zijn dieselwagen aan de kant zet, nvdr). De vraag is welke voordelen ze op lange termijn teweeg kunnen brengen.

 De spelers op de markt

C21: Maar als hippe consument in de 21ste eeuw ben ik een beetje wars van een geitenwollensokkenimago. Vrijwel iedere vrijwel iedere elektrische auto torste een groter flower power imago dan een hippie met twintig wierookstokjes in elk neusgat. Bovendien bewandelde hun look de fijne lijn tussen futuristische Reliant Robin en een gezinswagen voor mormonen. Is dat nog steeds het geval?

In de jaren '70 had men duistere ideeën over de toekomst.

In de jaren ’70 had men duistere ideeën over de toekomst.

Elektrisch rijden was tot kort iets sulligs. Bovendien leden ze vaak onder een te korte reikwijdte, weinig vermogen en saai ontwerp. Tesla heeft met de Model S voor het eerst een technisch hoogstaand en een aantrekkelijk ogend elektrisch model ontwikkeld voor ‘de grote massa’ (u dus weer!). Het lijkt wel alsof men bij de productie ervan geen compromissen heeft moeten maken, en ze zijn er zonder twijfel in geslaagd om elektrisch rijden cool te maken. Maar niet alleen Tesla is bezig met het groots op de markt zetten van elektrische auto’s: BMW, Volkswagen, Mercedes, Renault, Ford, General Motors en vele merken met hybride auto’s volgen of zijn al jaren bezig. De overschakeling lijkt niet meer te stoppen.

De definitie van cool.

De definitie van cool.

 

Lees verder op de tweede pagina!

 

Advertenties
Getagged , , , ,

2 thoughts on “Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel!

  1. […] gastartikel over elektrische wagens, hun voordelen, toekomst, en praktische gevolgen voor de gemiddelde […]

  2. […] brandstof nodig. De nieuwe ontwikkeling van accu’s, bijvoorbeeld op basis van carbon nano-tubes (zie vorig artikel) past in dit duurzame […]

Reacties zijn gesloten.