Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel! (2)

C21

Vorige week liet C21 twee ingenieurs aan het woord over elektrische wagens. Vanuit hun eigen ervaringen en onderzoek wierpen ze licht op dit actuele en intrigerende onderwerp. Deze week gaan we verder met het tweede en laatste deel van hun gastartikel. Steek dus je vinger in het stopcontact en lees mee over het vervoer van de (zeer nabije) toekomst! Door Nando van Arnhem en Ruwan Ernst, red. door C21

 

Noot: om de integriteit van het artikel intact te houden, zal steeds duidelijk worden aangegeven wat door mijzelf, als redacteur, werd toegevoegd. Zo worden doorheen het artikel bijvoorbeeld enkele vragen gesteld, en werden er afbeeldingen bijgevoegd. Deze en andere toevoegingen staan duidelijk aangegeven door het gebruik van cursief of de toevoeging “nvdr” (noot van de redactie). Ten slotte worden sommige termen benadrukt door het gebruik van vet.

 

Energienetwerk en infrastructuur

Als een groot aantal automobilisten elektrisch rijdt, zal er een groot aantal oplaadpunten nodig zijn. Deze kunnen voorzien worden aan snelwegen, in parkeergarages bij het werk of in de buurt van huizen. Hiervoor zal een aangepast energienetwerk moeten komen op plaatsen waar het vermogen niet voldoende is. Dit brengt, zoals bij alle technologieën, in eerste instantie hoge investeringskosten met zich mee.

Dit is echter niet een investering die er enkel zou moeten komen omdat iedereen elektrisch zou gaan rijden. Het huidige Nederlandse energienet is gemiddeld 40 (!) jaar oud en dringend aan vervanging toe, en dit geldt ook voor veel andere Europese landen. Het is verstandig om bij deze vervanging rekening te houden met toekomstige gebruikspatronen en methodes voor het opwekken van energie. Dit houdt in dat er steeds meer lokaal energie zal worden opgewekt door lokale duurzame energiebronnen en we minder afhankelijkheid zullen zijn van grote centrales met enkele zeer zwaar belaste elektriciteitsleidingen.

Nederland bekijkt op dit moment samen met Denemarken en het Verenigd Koninkrijk het potentieel van een ‘driehoeksnetwerk’, mogelijk als onderdeel van een ‘smart grid’ (zie filmpje). Dit is een actieve samenwerking tussen de nationale energienetwerken waardoor fluctuaties in gebruik en opwekking meer gespreid kunnen worden (met het oog op de komst van grote windturbine-installaties en hun pieken en dalen). Dit netwerk met hoge capaciteit worden mede mogelijk gemaakt door de ontwikkeling en langzame invoering van supergeleiders en meer regionale/gespreide energie opwekpunten (zonnepanelen/windmolens/etc.). Bovendien zullen in een smart grid fluctuaties in energieverbruik opgevangen kunnen worden door auto’s die aan laadpalen staan, en hun accu als buffer gebruiken. Dit principe wordt momenteel al getest.

Het is niet zo dat de infrastructuur voor elektrische auto’s van een totaal andere orde is dan de infrastructuur die komt kijken bij brandstofauto’s; denk aan de grote hoeveelheden tankstations die voorzien moeten worden van brandstof, aangeleverd door tankwagens over de openbare weg en door schepen over zee. Het minder afhankelijk worden van de olie-industrie, in handen van grote ondernemingen, zorgt voor de mogelijkheid om te investeren in lokale opwekstations, waarbij meer op de behoefte kan worden ingespeeld. Een goede coördinatie is hierbij vitaal.

En als er een ding is waar we als mensheid in uitblinken...

En als er een ding is waar we als mensheid in uitblinken…

 Milieu-impact en duurzaamheid

Een product is duurzaam als het voorziet in de behoeften van het heden, zonder het vermogen van toekomstige generaties in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen. De eindeloze uitstoot van fijn stof en broeikasgassen dragen niet bij tot duurzaam transport. Niet enkel milieu speelt hierin een rol, maar ook gezondheid, een soms vergeten aspect van duurzaamheid.

C21 treedt de auteurs hierin volledig bij. Duurzaamheid klinkt misschien als een woord dat geschilderd staat op de zijkant van gebloemde Volkswagenbusjes, maar onze generatie zou niet verantwoordelijk moeten zijn voor problemen  in de (ook de onze!) toekomst.

Zo is ook onze generatie niet blij is met de vervuiling die veroorzaakt werd door vorige generaties. Door de invoering van elektrisch transport wordt ons energieverbruik inherent efficiënter. Bovendien is er een mogelijkheid om de gebruikte energie duurzaam op te wekken. Bij een verbrandingsmotor zijn er (bijna) altijd eindige voorraden brandstof nodig. De nieuwe ontwikkeling van accu’s, bijvoorbeeld op basis van carbon nano-tubes (zie vorig artikel) past in dit duurzame beeld.

 

Lees verder op de tweede pagina!

Advertenties
Getagged , , , ,

3 thoughts on “Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel! (2)

  1. […] Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel! (2) | De Consument in de 21ste Eeuw schreef: december 2, 2013 om 18:50 […]

  2. […] Een gastartikel over elektrische wagens, hun voordelen, toekomst, en praktische gevolgen voor de gemiddelde consument. […]

  3. […] Elektrisch rijden, is het wat? Dacht het wel! (2) | De Consument in de 21ste Eeuw zegt: december 2, 2013 om 18:50 […]

Reacties zijn gesloten.