Zero Waste Uitdaging – week 2

C21Week 2 van de Zero Waste Uitdaging is weer voorbijgevlogen! Ook deze week waren er veel bijdragen op de wiki, waaronder een heleboel foto’s. Bovendien werd ik opnieuw door jan en alleman aangesproken over de uitdaging, niet in de eerste plaats dankzij de enthousiaste pogingen van de deelnemers om vrienden en familie te informeren over hun Zero Waste avonturen. Daarnaast kende de Facebookpagina erg veel activiteit, en kreeg de blog veel bezoekers over de vloer. Hier krijgen jullie vandaag opnieuw een overzicht van de meest creatieve, originele, en kritische bijdragen die door Hans, Saskia, Maarten, Stephanie, Janka, Kirsten, en mezelf op de (geheime!) wiki gedeeld werden. Dit zijn de uitdagingen waar deze week het meest rond de doen was…


Verpakkingen

~ Weg met overmatige verpakking! Ga voor minder of herbruikbaar. ~

Saskia en Maarten:

Saskia en Maarten hadden deze week als opdracht om hun boodschappenlijstje bij te houden en hierbij aan te geven welke maatregelen ze allemaal nemen om hun verpakkingsafval te reduceren. De Zero Waste Uitdaging is immers gebaseerd op de Zero Waste-principes van blogster Bea Johnson: “Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot (and only in that order)“, of kort: voorkom afval in de eerste plaats, verminder het afval dat je niet kan vermijden, hergebruik zoveel mogelijk, recycleer wat je moet weggooien, en composteer de rest. Het voorlopige resultaat van Saskia en Maarten lees je hieronder!

Maandag

– Grote pot fairtrade honing (500g, de grootste die we konden vinden) (Exotic World, Leuven)
– 10 scharreleieren in spar (de kippenwinkel in de Brusselsestraat, waar ze deze los verkopen, was gesloten)
– Olijven (+/- 500 gr, in grote pot)

Dinsdag

– Glutenvrije koekjes van Schär in Herba (biowinkel Geel). Het is heel moeilijk om glutenvrij en verpakkingsvrij te   combineren.

Woensdag

– balpen uit gerecycleerd materiaal (Oxfam)
– 3 dozen muesli (Oxfam)
– 1 pak chocolade (Oxfam)
– 3 flessen leeggoed teruggebracht (Oxfam)

Donderdag

– Ecover wasmiddel en wasverzachter (Exotic World)

Zaterdag

– 6 blikjes Nalu (het was nodig, jammer :() (Exotic World)
– boterkoek, zonder zakje (Exotic World)
– Sla, FT bananen,FT chocolade, geitenkaas en camembert (Albert Hein, Antwerpen, alles verpakt in plastiek… We waren geschrokken van de hoeveelheid plastiek… In andere supermarkten is het ook al erg, maar deze standswinkel nam het precies nog een stapje verder.)
– 2 shampoobars en toothy tabs (Lush, Antwerpen)

Janka:

Ik ben ondertussen glazen puddingpotjes aan het bewaren! Hieronder kunen jullie een fotootje zien. Ik heb er al heel wat! En hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik er precies mee kan doen. Ze zijn ideaal om in april de collega’s te trakteren op zelfgemaakte chocomousse (die ik dan in deze potjes kan doen zonder mama haar sjieke potjes te moeten gebruiken), ik kan er kaarsjes inzetten, in de lage potjes kan ik mijn verzameling paperclips en dergelijke kwijt. De grote potten hebben zelfs een schroefdeksel! Dus, dat is al wat minder glas in de glasbak voor mij!

Mmmmh, pudding...

Mmmmh, pudding…


Voedsel

~ Gooi 30 dagen lang geen enkel restje meer weg. Niks, nada, noppes. Verzin manieren om ze te verwerken of maak er iemand anders blij mee. ~

Hans:

Pasta en rijst, heel af en toe komt het voor dat ik net wat te veel maak. Dan recycleer ik dat meestal de dag er na, door nog eens pasta te maken of zo. De laatste sneedjes brood toast ik wel eens (dat is dan wel weer een hoop energie verbruik voor twee sneetjes) anderzijds heb ik er ook niet echt problemen mee om oud brood gewoon op te eten. Ik had al de gewoonte om vrijdag voor ik de trein te pak mijn oud brood te toasten en dan samen met gebakken banaan op te eten.

C21:

Nog iets leuk om uit te proberen: het ‘terug uit de doden opwekken’ van pijpajuin/lenteui! Pijpajuin kan in zijn geheel gebruikt worden bij het koken, zowel de witte als groene delen van de stengel zijn eetbaar. Het groene gedeelte is iets pittiger dan het witte. Hou bij het koken een 5-tal centimeter (pinklengte) van de wortel over (witte stuk, van onder gemeten). Steek deze worteltjes in een laag glaasje water, en zet in de zon. Na een paar dagen begint het groene gedeelte terug op te schieten. Ververs het water af en toe. Nu heb je een oneindige voorraad pijpajuin!

Dag 1, dag 3, en dag 5 van de (her)groei van mijn lenteui.

Dag 1, dag 3, en dag 5 van de (her)groei van mijn lenteui.


Zeep

~ Vermijd vloeibare douchezeep in plastic flessen. Is vaste zeep een oplossing? ~

Er ontstond een levendig gesprek over de mogelijkheden van duurzame palmolie als ingrediënt voor zeep. Voor de productie van palmolie, ook massaal gebruikt in ons voedsel, worden immers grote stukken regenwoud vernietigd. De discussie vind je hieronder!

Kirsten:

Ik weet dat het gebruik van palmolie beter te vermijden is, maar nu kwam ik vandaag in de body shop zeep tegen gemaakt van ‘sustainable palm oil‘. De body shop probeert echter vrij milieuvriendelijk te zijn, dus mag dit wel? Of is dit ook beter te vermijden?

Hans:

Het hangt er natuurlijk vanaf wat ze met ‘sustainable’ bedoelen. Zelfs als de palm olie op een heel milieuvriendelijke manier gekweekt, verwerkt en getransporteerd wordt, dan nog is veld waarop die olie gekweekt werd misschien een gerooid oerwoud […].

Kirsten:

Ja, dat is waar. Het lijkt me alleszins beter dan gewone palmolie. Ik heb er gisteren namelijk een site over gevonden en dit even doorgelezen: http://www.betterpalmoil.org/. […]

C21:

[…] Ik zou eventueel wel oppassen met die website, aangezien het de website is van de organisatie die het trademark voor ‘sustainable palm oil’ uitreikt. Het is logisch dat zij hun eigen activiteiten zo positief mogelijk voortstellen (wat niet wilt zeggen dat hun punten niet kloppen natuurlijk).

Stephanie:

Ik denk dat je zowieso toch moet oppassen met elk product waar palmolie in zit, of dat nu milieuvriendelijke is (what’s in a name?) of niet. […] Het is inderdaad waar dat andere basisproducten ook erg veel grond vergen om het te verbouwen (denk aan soja, koolzaad,…) en waarvoor veel tropisch gebied sneuvelt. De enige manier waarop je zéker kan weten dat je dat niet gebruikt is gewoon producten vermijden met het label ‘plantaardige olieën”. Als alles goed gaat, zou er in de toekomst duidelijk op alle producten moeten komen te staan wat voor plantaardige olie er dan wel juist in het product in kwestie zit […]. Palmolie wordt vaak gebruikt om producten ‘smeuïg’ te maken, en dat gaat van koekjes tot zeepproducten. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn in elke instantie een alternatief te vinden maar ik vrees dat het onmogelijk is om hier altijd een zeer bewuste keuze te maken, gewoon omdat het voor ons nooit duidelijk zal zijn wat voor olie erin zit, hoe die precies geproduceerd is, waar de producten vandaan komen etc. […]


Schrijfgerief

~ Honderden pennen, maar geen enkele die schrijft? Herbruikbare alternatieven alom. ~

C21:

Interessante alternatieven zijn te vinden bij de Oxfam Wereldwinkel. Hier worden balpennen verkocht mét verwisselbare vullingen. Deze vullingen kunnen apart gekocht worden. Interessant, want je behoudt het voordeel van een balpen (goedkoop, grote hoeveelheden kopen), maar vermindert je afvalverbruik ongeveer met de helft (enkel de lege vulling, en niet de pen zelf wordt weggegooid). Hieronder zie je foto’s uit de Wereldwinkel in Leuven (met dank aan deelneemster Saskia!).

Duurzaam schrijfgerief uit de Wereldwinkel.

Duurzaam schrijfgerief uit de Wereldwinkel.


Deodorant

~ Ga voor een deo met minimale verpakking en lange levensduur, zoals een aluinblokje. ~

Kirsten:

Tot voor kort gebruikte ik een spray als deo, maar deze heb ik vorige week reeds vervangen door een roller. De nadelen hiervan zijn echter dat er nog steeds verpakking aan zit […]. Mijn opdracht was dus simpel: vindt een alternatief met weinig verpakking en dat niet schadelijk is voor het milieu. Met dit idee ging ik dus op zoek naar dit alternatieve middel. […] Het interessantste dat ik hier op de vrouwenafdeling [van het Kruitvat] vond was DO2 Deo Crystal Spray. Deze spray bestaat uit kleine aluinkristallen die je zelf moet aanvullen met water en dit kan tot 10 keer toe. […] Het jammere was wel dat je uiteindelijk plastic zou moeten weggooien en dat de prijs heel hoog was (7 à 8 euro).

Uiteindelijk vond ik in de Di een gelijkaardig product, waarvoor ik geen plastic zou moeten weggooien en wat waarschijnlijk zelfs nog net iets langer mee zou gaan, namelijk een echte aluinsteen. Geen kleine kristallen, maar een blokje van 100 gram dat meer dan een jaar meegaat en waar zelfs de meest gevoelige huid tegen kan. De prijs was 3 à 4 euro, wat ongeveer de helft minder was dan DO2 en niet meer dan een roller of spray je zou kosten.

Aluinblokje

Aluinblokje

Stephanie:

[…] ik ben het aluinblokje al sinds het begin van de uitdaging aan het gebruiken (zo’n twee weken ondertussen) en het is mij -ondanks de verwarring in het begin- goed bevallen […]: écht geurloos, en tot nu toe zelfs geen zweetgeur ’s avonds (behalve na een hele zware dag of sporten, maar dat is normaal, I guess). Wat ik wel een beetje mis is dat ‘frisse gevoel’ dat je hebt nadat je deo hebt gebruikt maar tot nu toe vind ik dat niet opwegen tegen de doeltreffende werking van het aluin. Ook na het scheren van oksels is aluin zeer aangenaam, in tegenstelling tot de meeste deo’s. En tot slot: dat blokje op de badkamerkast staat daar in al zijn eenvoud, dat heeft wel iets. Misschien wel een ‘minpuntje’: ik zou het niet appreciëren om mijn aluinblokje te delen met iemand anders (partner, familie,…) maar dat doe je met een roller ook niet (met spray dan weer wel).


 

Getagged , ,

7 thoughts on “Zero Waste Uitdaging – week 2

  1. […] mee met de Zero Waste Uitdaging? Je vindt hier meer informatie. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je meer lezen over de inspanningen van de deelnemers. De laatste nieuwtjes […]

  2. […] mee met de Zero Waste Uitdaging? Je vindt hier meer informatie. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je meer lezen over de inspanningen van de […]

  3. […] mee met de Zero Waste Uitdaging? Je vindt hier meer informatie. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je meer lezen over de inspanningen van de deelnemers. De laatste nieuwtjes […]

  4. […] Mogelijk wordt de deelnemerswiki ook voor iedereen opengesteld. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je nog meer lezen over de inspanningen van de deelnemers voor deze […]

  5. […] mee met de Zero Waste Uitdaging? Je vindt hier meer informatie. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je meer lezen over de inspanningen van de deelnemers. De laatste nieuwtjes […]

  6. […] elke week meer uitleg over een specifieke Zero Waste uitdaging. De deelnemers zitten momenteel in week 2, en hebben dus al heel wat ervaring kunnen opdoen. Mijn verteerbare theoretische uitleg over hoe en […]

Reacties zijn gesloten.