Zero Waste Uitdaging 2: DEODORANT

C21Zero Waste? Zero problem! In deze artikelreeks krijgen jullie elke week meer uitleg over een specifieke Zero Waste uitdaging. De deelnemers zitten momenteel in week 2, en hebben dus al heel wat ervaring kunnen opdoen. Mijn verteerbare theoretische uitleg over hoe en waarom wordt hier dan ook afgewisseld met hun ervaringen. Uit het leven gegrepen! Net als op de deelnemerswiki (geheim!) zal ik aandacht hebben voor een aantal puntjes:

Waarom zou je deze uitdaging aangaan?

Hoe pak je het aan?

Tips en ervaringen

Vorige week werd al ingegaan op de uitdaging rond zeep. Deze week gaat het over deodorant.

 


Deodorant: de uitdaging

~ Ga voor een deo met minimale verpakking en lange levensduur, zoals een aluinblokje. ~

Wat? Ga voor een deo met minimale verpakking en lange levensduur, zoals een aluinblokje. Experimenteer 30 dagen lang met verschillende alternatieven.

Banner


 

Waarom zouden de deelnemers deze uitdaging aangaan?

Voor je in paniek wegrent: we hebben bij de uitdaging deodorant niet verbannen uit de badkamer.

Behalve Axe. Want fuck Axe.

Behalve Axe. Want fuck Axe.

Wat deelnemers (en jij!) wel kunnen doen (en daar draait deze uitdaging om), is het zoeken van producten met zo weinig mogelijk verpakking. Voor we hier op ingaan maken we snel een onderscheid tussen deodorants en antitranspiranten. De eersten verhinderen het zweten niet (want zweet op zich ruik je niet), maar beperken de groei van bacteriën die de zweetgeur veroorzaken, neutraliseren de geur, en/of verdoezelen die via een sterk parfum. Antitranspiranten verminderen actief de productie van zweet door de zweetkanaaltjes af te sluiten.

Afbeelding: antitranspiranten aan het werk.

Afbeelding: antitranspiranten aan het werk.

Qua vorm kunnen we aan de ene kant sprays onderscheiden, en aan de andere kant rollers, sticks, en anderen. Kijkend naar vervuiling zijn sprays het schadelijkst voor het milieu: ze komen in metalen bussen, gaan niet lang mee, en de gassen die gebruikt worden (dezelfde als in haarspray, verfbussen en insectenspray) kunnen leiden tot ernstige luchtvervuiling. Artificiële parfums kunnen ten slotte leiden tot irritatie, ademhalingsproblemen, of zelfs allergieën. Rollers en sticks komen in een kleinere verpakking en gaan bovendien langer mee. Andere alternatieven zijn soms nog compacter en duurzamer, en gaan van vloeistoffen tot aluin. Op het vlak van verpakking is het interessant in het achterhoofd te houden dat blik en aluminium sowieso niet aan te raden zijn, maar dat wegwerpglas (al het glas zonder statiegeld, dus alles in de glasbak) altijd het slechtst scoort. Er zijn enorme hoeveelheden energie nodig om glas te produceren, vervoeren, én recycleren. Hierover meer info in een later artikel.

Sinds enkele jaren wordt ook steeds meer bezorgdheid geuit bij het overmatige gebruik van triclosan, een bacteriedodend middel dat door het gebruik van deodorant (maar ook andere producten) massaal in onze riolen en rivieren terechtkomt, en zo de ontwikkeling van resistente bacteriën in de hand werkt. Dit heeft recent geleid tot een wereldwijde oproep door wetenschappers en overheden om dit ingrediënten uit alle huishoudelijke producten te vervangen. Ook hier proberen de deelnemers rekening mee te houden. Een tip voor wie hen wil navolgen: controleer altijd de ingrediënten van je deodorant bij aankoop.

 

Hoe kunnen de deelnemers het aanpakken? Wat zijn hun tips en ervaringen? Je leest het op de tweede pagina!

 

Getagged , ,

10 thoughts on “Zero Waste Uitdaging 2: DEODORANT

  1. mama lieveheersbeestje schreef:

    Ik gebruik al zeven jaar geen zeep, shampoo en deo meer, vanwege allergieën. In het begin heb je het idee dat je vreselijk stinkt, maar dat gaat over op de één of andere manier. Gewoon twee keer wassen met warm water en een washand in de winter en drie keer in de zomer. Overigens, mensen die deo opspuiten vind ik erg vies ruiken hoor, vooral als het heel warm is. Je kunt beter een beetje naar jezelf ruiken (lees ; je eigen zweetluchtje).

  2. […] week werd al ingegaan op de uitdaging rond deodorant. Deze week gaat het over […]

  3. Ik vond het idee van Aluin gebruiken erg interessant, vanuit milieu oogpunt.

    Maar eenmaal wat dieper zoeken op het Internet kom je erg veel discussies tegen over de eventuele ‘ongezonde’ bijwerkingen van Aluin. De meningen hierover staan recht tegenover elkaar. En doen mij erg twijfelen of aluin dan wel een goede oplossing is.

    Vanuit het voorzorgsprincipe, misschien toch eens die baking soda proberen…

    • Sebastiaan schreef:

      De belangrijkste kritiek die je op aluin zou kunnen hebben is dat de productie van de “artificiële” variant (want “natuurlijk” en “chemisch” zijn vaak zo’n ambigue begrippen) niet per se milieuvriendelijk gebeurt: door de elektrolyse van bauxiet, een grondstof voor (bijproduct van?) aluminiumproductie. Aluin is dan ook een aluminiumzout. Waar jij waarschijnlijk naar verwijst is het (op het internet) vaak verkondigde gevaar van aluminium voor ons lichaam, en de angst dat een te hoge concentratie met alzheimer gelinkt zou kunnen worden. Dat laatste is al een tijdje geleden wetenschappelijk weerlegt. Ik heb er ook een aantal artikels over gelezen, en de meeste argumenten voor het gevaar houden chemisch ook weinig steek.

      Los daarvan lijkt baksoda op het vlak van productie inderdaad te winnen. Maar zoals ik hieronder al zei, dit is voor veel mensen al een grote stap.

  4. memadeland schreef:

    Ik maak sinds enkele maanden mijn eigen deo en ben daar héél tevreden van: kokosolie, arrowroot poeder en natriumbicarbonaat, van alles evenveel met wat druppels essentiële olie naar keuze. meer details: http://memadeland.wordpress.com/2014/01/05/smeerseltjes/
    Maar in feite kan het nog simpeler want het ontgeurende ingrediënt is natriumbicarbonaat ofte zuiveringszout. Dit alleen onder je arm smeren zou al voldoende moeten zijn. Bovendien erg zero waste: je kan dat los bij de apotheek kopen!

    • Sebastiaan schreef:

      Dag memadeland, dat is een heel interessante opmerking! Ik had voor het organiseren van de uitdaging al wat gevonden over zelfgemaakte deo, maar ik heb dat niet expliciet opgenomen in de opdracht. Sommige mensen worden snel afgeschrikt door zo’n zaken (net als bv. haren wassen zonder shampoo). Aan de andere kant vertrouw ik ook wel op de kandidaten dat ze creatief genoeg zijn om zo’n dingen zelf te vinden of proberen.

      • memadeland schreef:

        Ja, ik kan daar goed inkomen, dat het mensen kan afschrikken. Het omschakelen van veel waste naar zo veel mogelijk ‘zero waste’ is volgens mij een proces dat ieder op zijn eigen tempo moet doorlopen. Aan sommige ideeën of manieren om afval te vermijden, moet je echt wel wennen (zoals uitwasbaar maandverband of de mooncup). En als je er niet achter staat, hou je het toch niet vol en voel je je weer wat schuldiger wanneer je terug in een oude gewoonte hervalt.
        Je moet op zoek naar wat voor jouw werkt: shampoo-loos wassen lukt echt niet bij mij maar dankzij een tip van een van je kandidaten ben ik een shampoobar gaan halen bij Lush. Goede oplossing voor mij.
        Dit brengt me bij het volgende:
        In mijn zoektocht naar oplossingen voor verpakkingsproblemen, mis ik een soort van verzamelplaats voor bulk-tips op het net. Misschien weet er iemand wel waar je wijn in eigen flessen kan vullen, en ik wil graag de dingen die ik tegenkom in Antwerpen delen, maar ik weet niet goed waar. Misschien is er al zo’n forum dat ik nog niet gevonden heb? Of anders is het verzamelen van tips misschien iets voor jou? (sorry als ik mij vergis, heb je blog nog niet voldoende doorgespit om te weten of dit iets voor hier zou kunnen zijn)

      • Sebastiaan schreef:

        Dag memadeland, dat is helemaal waar! Via de blog van Bea Johnson was ik al op de hoogte van mogelijkheden als de moon/divacup voor vrouwen, of initiatieven als ‘no-poo’ (haar wassen zonder shampoo). Zo’n dingen heb ik om begrijpelijke redenen niet in de uitdaging opgenomen, maar deelnemers zijn natuurlijk vrij om te proberen wat ze willen, én hun ervaringen te delen. Het vervangen van shampoo behoorde bv niet officieel tot de uitdaging, maar dat heeft Saskia en Maarten niet gestopt om er een bijdrage over te leveren. En blijkbaar met resultaat, als ik op je reactie moet afgaan ;).

        Over je andere opmerking: zo’n initiatief zou inderdaad heel handig zijn! Ik heb weet van de volgende sites die adressen in België bundelen:

        – Op het forum van Zero Waste Home: onder ‘Shopping’ vind je een topic voor Belgische winkels (ik heb er zelf ook al in gepost): http://zerowastehome.blogspot.be/p/forum.html
        – Op deze Brusselse Zero Waste blog vind je een lange lijst van winkels in Brussel: http://zerowastebrussels.blogspot.be/p/directory_29.html
        – De deelnemerswiki van mijn eigen Zero Waste Uitdaging zal binnenkort ook voor iedereen toegankelijk worden gemaakt. Misschien dat ik mensen zal aansporen om hun adressen hierop voor iedereen te delen.

        Voor de rest zal ik er zelf ook nog eens over nadenken.

  5. Sien Hellemans schreef:

    Het zou heel gemakkelijk zijn om zelf deo te maken dan kan je je oude roller terug vullen er zijn filmpjes van te vinden op het internet of te lezen info o.a.
    http://www.aromatherapie-info.com/deodorant-zelf-maken.html

Laat een bericht achter

