Zero Waste Uitdaging 4: WATER

C21Zero Waste? Zero problem! In deze artikelreeks krijgen jullie elke week meer uitleg over een specifieke Zero Waste uitdaging. De deelnemers hebben net week 3 afgerond, en hebben dus al heel wat ervaring kunnen opdoen. Mijn verteerbare theoretische uitleg over hoe en waarom wordt hier dan ook afgewisseld met hun ervaringen. Net als op de deelnemerswiki (geheim!) zal ik aandacht hebben voor een aantal puntjes:

Waarom zou je deze uitdaging aangaan?

Hoe pak je het aan?

Tips en ervaringen

Vorige week werd al ingegaan op de uitdaging rond verpakkingen. Deze week gaat het over water.

 


Water: de uitdaging

~ Nu ook gratis uit de kraan! ~

Wat? Verban flessenwater 30 dagen lang volledig. Ga voor water uit de kraan, zo bespaar je bergen afval (en geld).

Banner


 

Waarom zouden de deelnemers deze uitdaging aangaan?

Dit is een van de enige uitdagingen waar je een afvalbesparing van 100% kunt bereiken. Hoe? Door kraantjeswater in plaats van flessenwater te drinken.

Flessenwater is een van de meest nutteloze luxeproducten op de planeet. Bedrijven maken gigantische winsten door ons wijs te maken dat flessenwater “natuurlijker” en “gezonder” is dan kraantjeswater, en dit enkel om zelf zoveel mogelijk geld te verdienen. In de VS betaalt Nestlé bv. slecht 10 dollar per 30.000 liter opgepompt water. Ze stoppen het in flessen, en opeens is het 5000 keer zoveel waard, tot 50.000 dollar. In hun missie streven ze naar het toegankelijk maken van drinkwater voor iedereen. Dat water moet dan natuurlijk wel in de supermarkt gekocht worden, waarbij Nestlé (of andere fabrikanten) alle winsten opstrijken. Als ik me niet vergis is dat de plot van een de recentste James Bond films.

Ik denk niet dat het Moonraker was.

Ik denk niet dat het Moonraker was.

Daarnaast wordt een gigantische afvalhoop gepubliceerd, bestaande uit de honderdduizenden plastic flesjes die alleen in België elke dag (!) worden weggegooid. Zo dragen ze bij aan de plasticsoep in onze oceanen. Bovendien bevatten plastic flesjes BPA’s, chemische weekmakers die door de Amerikaanse en Europese voedselagentschappen als “potentieel schadelijk” voor onze gezondheid worden beschouwd (zeker voor kinderen). Ook met de kwaliteit van flessenwater zit het zeker niet altijd goed. Het moet aan minder strenge eisen voldoen dan kraantjeswater. Bovendien stelde Testaankoop in een onderzoek vast dat een op de vier merken niet geschikt is voor dagelijks gebruik wegens een te hoog sulfaat- of natriumgehalte.

Kraantjeswater is een beter alternatief. Wat moet je erover weten?

  • Kraantjeswater is 200 keer goedkoper, afvalloos, en bovendien het best gecontroleerde voedingsproduct op de Belgische markt!
  • Veel van ons kraantjeswater komt uit dezelfde bronnen als flessenwater.
  • Omwille van dezelfde redenen wordt het extra filteren en ontharden van kraantjeswater in bijna alle gevallen afgeraden. Filters zijn vanwege de strenge controles op water niet alleen nutteloos, bovendien zijn ze de ideale broeihaard voor bacteriën en virussen indien ze niet regelmatig worden vervangen. Ontharding zorgt voor de verwijdering van gezonde mineralen in het water. Ten slotte zorgen ze alleen maar voor extra afval.
  • Wat veel mensen doet terugdeinzen van kraantjeswater is de lichte chloorsmaak (afhankelijk van gemeente). Filters hebben hier nauwelijks effect op, het is beter een van de simpele tips te volgen die onderaan gegeven worden.

In principe is het dus absolute waanzin om flessenwater te blijven drinken wanneer kraantjeswater beschikbaar is. Al is het maar uit protest tegen de onethische praktijken van waterfabrikanten, of om het afval te vermijden. Onderstaand filmpje geeft ook een mooi overzicht.


Hoe kunnen de deelnemers het aanpakken?

Enkele tips die ik op de wiki meegaf waren…

  • Draai kraan open. Drink.
  • Schaf jezelf een drinkbus aan. Let op dat er geen BPA’s inzitten als het gaat om een plastic versie.
  • Waterfilters zijn, zoals hierboven aangehaald, meestal geen goed idee. Ze kosten geld, produceren afval, en hebben geen effect op de smaak (zie onder).
  • Last van een lichte chloorsmaak? Vul een (open) karaf met water. Laat minstens een halfuur staan, eventueel in de ijskast. De chloor zal heel snel vervliegen, het is immers een zeer vluchtige stof. Enkele druppels limoen- of citroensap hebben hetzelfde effect.
  • In veel landen is het gebruikelijk een (gratis) karaf kraantjeswater te vragen op restaurant. Denk o.a. aan Frankrijk en Zweden.
Mijn eigen Dopper-drinkbus van gerecycleerd plastic.

Mijn eigen Dopper-drinkbus van gerecycleerd plastic.


Hun tips en ervaringen?

De tips van C21 (want ja, ook de auteur deed mee!):

  • Maak eens een berekening voor jezelf. Stel dat je 2 flesjes per week verbruikt (en dat is voor veel mensen nog weinig), dan zijn dat 104 flesjes per jaar, of 520 flesjes op 5 jaar. 520 flesjes die perfect te vermijden zijn. Met kraantjeswater verbruik je er 0.
  • Ikzelf heb me onlangs een drinkbus van Dopper aangeschaft. Hij is gerecycleerd, klimaatneutraal, en bevat geen BPA’s. Een deel van de opbrengsten gaat naar waterprojecten in Nepal. Ze bieden een gratis app aan met gratis watertappunten over de hele wereld. Als je het bovenste deel afschroeft heb je een drinkbeker.

Ook Hans deelde zijn verhaal:

Water drink ik in principe van de kraan. Ik heb meestal 1 plastic fles rondslingeren om als drinkbus te gebruiken. Zo’n fles gaat dan meestal maanden mee. Ik ben van plan om mij een iets betere drinkbus aan te schaffen, dan gewoon een oude fles.

De ervaringen van Kirsten:

Ik dacht dat deze uitdaging voor mij het moeilijkste zou zijn van allemaal. Zo drink ik thuis wel kraantjeswater, maar op kot leek mij dit niet zo smakelijk. Dit omdat het water heel hard naar chloor ruikt en ook naar chloor smaakt. Daarom gebruikte ik altijd flesjes water die gemakkelijk mee te nemen waren, maar die ik eigenlijk nooit hergebruikte. Als ik hier nu aan denk, moet ik eerlijk toegeven dat ik me een beetje schaam. Ik heb vorig jaar gedurende 1 week geprobeerd om via een kan met een zuiveringsmechanisme over te schakelen op kraantjeswater, maar ondanks het zuiveringsmechanisme bleef het water slecht smaken. Hierdoor ben ik er heel snel mee gestopt en heb ik het doorzettingsvermogen waar ik anders zo trots op ben, gewoon aan de kant gezet.

Nu weet ik echter dat ik het water gewoon even moet laten luchten en dat chloor heel snel verdampt. Op een half uur tijd ruik je echt geen chloor meer en met de verdwijnende geur, verdwijnt ook de chloor-smaak. Nu gebruik ik die kan dus nog steeds om de chloor te laten verdampen, het zuiveringsmechanisme gebruik ik niet meer. Ik weet ondertussen dat dit helemaal niet nodig is, omdat kraantjeswater op zich eigenlijk al heel goed gecontroleerd wordt. Het is echt een wereld van verschil. Ik ben blij dat ik nu gewoon een drinkbus kan vullen in plaats van voortdurend naar de winkel te moeten om een zwaar pak water mee te nemen en op deze manier heel veel plastic te verbruiken. Dit is dus zeker een verandering om te behouden en ik heb uiteindelijk echt geen last gehad om deze gewoonte te veranderen.

 


Ook een vierde uitdaging werd bij deze wat verder besproken. Ondands het einde van de Zero Waste Uitdaging zullen er de komende weken nog enkele worden besproken. Mogelijk wordt de deelnemerswiki ook voor iedereen opengesteld. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je nog meer lezen over de inspanningen van de deelnemers voor deze uitdaging. In dit artikel krijg je bovendien nog een overzicht van wat de deelnemers (en lezers) zeker moeten onthouden van de uitdaging. De laatste nieuwtjes krijg je nog steeds via de Facebookpagina van de blog. Wil je liever bij het begin van de Zero Waste Uitdaging beginnen? Je vindt hier meer informatie.

Getagged , ,

2 thoughts on “Zero Waste Uitdaging 4: WATER

Reacties zijn gesloten.