Zero Waste Uitdaging: reacties en wiki (bonus: babyschildpadjes!)

C21Twee weken geleden, vlak voor de Paasvakantie, eindigde de Zero Waste Uitdaging. Nu alles wat bezonken is bij de deelnemers, is het tijd om hun reacties en mening eens te peilen. In twee artikels zal deze week een terugblik geboden worden op de uitdaging. Niet alleen een terugblik, maar zelfs een blik achter de schermen! Iedereen kan immers vanaf vandaag een kijkje nemen op de wiki die door de deelnemers werd gebruikt om hun tips en ideeën te delen! Je vindt er per uitdaging ook meer info over hoe, wat en waarom je bepaalde uitdagingen zou aangaan. Zo kan je ook als lezer een persoonlijke Zero Waste Uitdaging samenstellen, als je dat zou willen. In tegenstelling tot de deelnemers, kunnen jullie, de lezers, voorlopig niets aanpassen aan de wiki. Dit komt misschien nog in de toekomst!

Nog eens de link, om er de aandacht op wat te vestigen: de supergeheime, extra-creatieve, onbezonnen deelnemerswiki is nu voor jullie toegankelijk! Allen daarheen!

Onderaan vinden jullie verder een verzameling van reacties (met foto’s!) van de deelnemers op de uitdaging. In de eerste of tweede week na de Paasvakantie kunnen jullie je nog verwachten aan een verslag van de Zero Waste bijeenkomst én prijsuitreiking voor meest creatieve kandidaat. Er zal dan ook een chronologisch overzicht worden gepubliceerd van de uitdaging, in één overzichtelijk artikel. En dan… Veroveren we de wereld.

Jullie vinden de laatste nieuwtjes en artikels ook steeds terug op de Facebookpagina van de blog.


C21


Stephanie:

De Zero Waste Uitdaging heeft mij zeker een aantal dingen bijgeleerd en heeft ervoor gezorgd dat ik een paar aanpassingen (hoewel klein) heb doorgevoerd in mijn dagelijks leven. Ik heb vooral gefocust op de dingen die voor mij zelf ook haalbaar waren, zoals gebruik van zeep en aluin, kladpapier hergebruiken etc. milieuvriendelijk shoppen was bijvoorbeeld niet haalbaar omdat ik nog bij mijn ouders thuis woon en zij zelf meestal inkopen gaan doen. Hoewel ik met de zeep al goed op weg was voor de uitdaging, heb ik de afgelopen maand alleen maar mijn blokje Aleppo-zeep gebruikt (nog maar half verbruikt). Het spaarzaam omgaan met papier was dan weer moeilijker omdat ik voor mijn opleiding wel minstens 20 bladzijden per dag door de printer jaag, maar ik kan niet anders (best frustrerend om de stapel ‘mislukte prints’ elke dag te zien groeien).

Dé revelatie vond ik toch wel het aluinblokje. Hoewel ik in het begin bezorgd was dat het niet de werking zou hebben van deodorant, heeft mij verrast. Het blokje is niet zichtbaar kleiner geworden (VERbruiksvriendelijk) en het is echt heel aangenaam te gebruiken na het scheren. Mogelijk probleem is wel dat ik weinig of niets weet over de productie-omstandigheden van aluin. Ik denk dat ik ook bij de andere producten deze conclusie kan doortrekken: we proberen wel goed te kiezen maar we zullen nooit heel het productieproces kunnen uitpluizen om dan te beslissen of we achter de methodes en producten staan (zie vooral het probleem bij palmolieën).

Kirsten:

Aanvankelijk wist ik niet goed of deze uitdagingen mij zouden lukken en of deze veranderingen haalbaar zouden zijn. Daarom was mijn belangrijkste doel dit uit te proberen en voor mezelf te bepalen of dit mogelijk was, zowel op korte als lange termijn. Ik ben echt heel tevreden over mijn deelname aan dit project. Het heeft me veel bewuster gemaakt van hoeveel afval je bij elkaar krijgt op een maand tijd en hoe je hier beter mee kan omgaan. Enkele gemakkelijke veranderingen, zoals het gebruiken van een drinkbus, kan al heel wat afval besparen. Zeker op lange termijn en het voordeel is dat het al snel een nieuwe en betere gewoonte wordt. De tips die we konden terugvinden op de wiki waren ook erg handig. Indien je niet onmiddellijk wist hoe een uitdaging aan te pakken, kon je hier gebruik van maken. Dit heeft mij dan ook erg vooruit geholpen bij het vinden van een beter alternatief voor deo en hoe de chloorsmaak van kraantjeswater kwijt te geraken. Tevens was het leuk dat mijn omgeving interesse toonde naar mijn vorderingen en ik sommigen heb kunnen overtuigen om ook enkele aanpassingen te maken in hun leven.

Hans:

Ik vond de Zero Waste Challenge een nuttige ervaring. Via de artikels en ervaringen van de andere deelnemers ben ik bewust geworden van allerlei manieren waarop we grondstoffen verspillen en hoe die verspilling te beperken. Ik zou niet zeggen dat ik voor de opdrachten hier niet bij stil stond, maar deze uitdaging heeft mijn blik op dit probleem wel verruimd. De motivatie en creativiteit van sommige deelnemers geeft mij hoop, maar tegelijkertijd ben ik ook wel overweldigd van de complexiteit van de problematiek. Het lijkt mij erg moeilijk om als consument rekening te houden met alle ethische aspecten van al je consumptiehandelingen. In dit geval ging het vooral over het vermijden van afval, maar er zijn nog zoveel andere aspecten (mensenrechten, grondstoffenverbruik, energieverbruik…). Ik vind dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de producenten is om hier rekening mee te houden, en ik vrees dat de druk van enkele Consumenten uit de 21e Eeuw niet veel zal veranderen. Ik heb wel hoop dat het werk van mensen die met projecten zoals dit bezig zijn uiteindelijk bijdraagt aan een algemene cultuur verandering.

Saskia en Maarten:

Helemaal Zero Waste zijn we de afgelopen maand niet gegaan. Die uitdaging laten we over aan de professionals. Maar het zero waste concept leerde ons wel om (nog meer) op onze afvalproductie te letten. Zo stopte Saskia met het op irrationele wijze meenemen van allerhande flyers, boekjes en krantjes die eventueel nuttige info zouden kunnen bevatten, en liet Maarten vanaf nu ook de zakjes voor koffiekoeken bij de bakker achterwege. De uitdaging heeft ons ook een aantal nieuwe zaken laten ontdekken, zoals de op deze pagina al uitgebreid geroemde aleppo-zeep, de shampoobars van Lush (aanrader!), of de fantastische manier waarop onze buren lege melkverpakkingen hergebruiken! Het is best wel fijn om naar alternatieven te zoeken voor allerhande afvalproducerende handelingen die je dagelijks achteloos uitvoert. Wij zullen hier alvast niet mee ophouden nu de uitdaging achter de rug is.

Janka:

De Zero Waste Uitdaging was voor mij een goede duw in de rug om uit mijn “comfortzone” te stappen op vlak van afvalvermijding. Ik probeerde voor mijn eigen al andere milieubelastende gewoontes te minderen. Zo probeer ik niet te veel water te verspillen tijdens het douchen of het tandenpoetsen, met de fiets te gaan waar mogelijk, mijn haren te laten drogen zonder de haardroger te gebruiken…

Maar op vlak van afvalvermijding had ik al snel het excuus dat ik nog bij mijn ouders woon: “Ja, maar mijn mama koopt alles!” Gelukkig motiveerde de uitdaging mij om wat creatiever te zijn, en om ook mijn ouders en andere mensen op sommige vlakken aan te zetten tot het aankopen van minder afval. Ik heb eigenlijk vooral leren inzien dat afval vermijden, iets is wat je samen moet doen. Kleine, individuele beetjes… helpen natuurlijk, maar samen bereik je veel meer. Thuis koken we nu bijvoorbeeld grotere porties zodat we restjes kunnen invriezen voor mijn broer in Leuven of voor een andere keer. Ook ben ik ondertussen een moestuintje gestart! Als ik wat meer ervaring heb, kan ik binnenkort misschien de enige groentenleverancier van mijn ouders worden! ;-).

En van “samen” gesproken: ik vond het enorm motiverend om te lezen hoe andere deelnemers het ervan afbrachten. Dat gaf me telkens weer dat extra duwtje in de rug. Een dikke dankjewel aan Sebastiaan voor de goede organisatie daarom!

Tot slot heeft deze uitdaging er vaak voor gezorgd dat ik vaak een zeer voldaan gevoel had bij het uitvoeren van alledaagse gewoontes op afvalreducerende wijze. Dat gevoel motiveerde mij dan om nog verder na te denken over banale dingen en om zo van de zero-waste uitdaging, te evolueren naar een zero-waste levensstijl (al zit ik daar eerlijk gezegd wel nog een eindje vanaf).

Janka begon haar eigen moestijn na de uitdaging. Groenten zonder verpakking!

Janka begon haar eigen moestijn na de uitdaging. Groenten zonder verpakking!

 

Oh ja, en dan nog de reden dat u naar hier bent gekomen:

 

John of U.S. of A./Wikimedia Commons

NSFW

 


Nog niet helemaal mee met de Zero Waste Uitdaging? Je vindt hier meer informatie. In de overzichten van week 1, week 2, week 3, en week 4 kan je meer lezen over de inspanningen van de deelnemers. De laatste nieuwtjes krijg je steeds via de Facebookpagina van de blog.

 

Getagged , ,

One thought on “Zero Waste Uitdaging: reacties en wiki (bonus: babyschildpadjes!)

  1. […] Zero Waste Uitdaging: reacties en wiki (bonus: babyschildpadjes!) ~ De deelnemerswiki werd opengesteld voor het publiek. […]

Laat een bericht achter

