Interview met Robuust!

C21

Op zondag 31 augustus ging in Antwerpen de eerste verpakkingsvrije winkel van België open. Initiatiefneemster Savina Istas wil met Robuust inzetten op precycleren. Voor alerte C21-lezers: dit komt overeen met de eerste stap van het ‘zero waste’-proces. In de eerste plaats afval vermijden, om zo alle andere stappen (vermindering, hergebruik, recyclage en vernietigen/composteren) overbodig te maken.

Hoe pakt Robuust dit aan? Door alle producten in de winkel verpakkingsvrij en in bulk aan te bieden. Het gamma is indrukwekkend: koffie, thee, verse melk, granen, oliën, zeep en shampoo, waspoeder, schoonmaakmiddel, gedroogde vruchten, rijst, pasta, wijn, maar ook verse groenten en fruit, bereide producten zoals mozzarella en yoghurt, en duurzame gebruiksvoorwerpen, zoals houten tandenborstels, lunchdozen, broodzakken, groentetassen, en nog veel meer. In de meeste gevallen gaat het om lokale, biologische producten. Kijk voor het volledige aanbod op de website.

Winkelen kan op twee manieren: ofwel breng je zelf verpakkingen mee. Deze kan je bij het binnenkomen wegen. Hierna vul je ze met lekkers, en laat je ze opnieuw wegen aan de kassa. Als je zelf geen verpakkingen mee hebt, kan je ook bokalen en flessen in de winkel kopen.

Reden genoeg voor C21 om een week voor de opening een interview te gaan afnemen.

Onderaan vinden jullie enkele foto’s die een week later, bij de opening, in de winkel genomen zijn. Het was er over de koppen lopen!


Het concept achter Robuust

Op jullie website staat dit te lezen:

Robuust pakt het probleem van afval en vervuiling aan bij de bron en vermijdt door het weglaten van verpakking de noodzaak aan recyclage.

Hoe garandeer je dat over de hele keten, te beginnen bij de leveranciers, verpakkingsafval vermeden wordt? Hoe zie je dat in de toekomst evolueren?

Er worden sowieso verpakkingen gebruikt om te leveren, daar kan je niet omheen… Bepaalde leveranciers zijn daar meer mee bezig dan andere. Sommigen verpakken hun producten steeds in plastic, maar veel van onze zaken worden in papier en karton geleverd. Ze moeten hun producten tijdens het leveren natuurlijk ook op een bepaalde manier kunnen beschermen. Ik zou daar heel graag invloed op hebben, maar momenteel ben ik te klein om op dat vlak veel te kunnen bereiken.

Op welke manier selecteer je leveranciers? Ga je op bezoek bij lokale producenten, zoek je online, …?

Alles begint online (lacht). Het is natuurlijk een nieuw concept – bulk en bio – en hierdoor heb je uiteraard weinig keuze op het vlak van leveranciers. Wij kunnen bij wijze van spreken kiezen uit drie aanbieders, en als je gewone, verpakte goederen verkoopt heb je keuze uit honderden.

Wanneer we op zoek gaan naar leveranciers letten we natuurlijk op een aantal zaken. Ten eerste leggen we de focus op producten met zo weinig mogelijk verpakkingen. Ten tweede gaan we op zoek naar biologische producten. En ten derde, waar we de keuze hebben, gaan we altijd kiezen voor lokale producenten. We proberen wel zoveel mogelijk producten te verkopen. Dat wil zeggen dat, als er een product is dat niet aan deze voorwaarden voldoet, we het toch liever verkopen, zelfs mét verpakking. Consumenten zullen het anders toch elders gaan kopen…

Bij verschillende leveranciers ben ik ook persoonlijk langs geweest. De maakster van de zeepjes, shampoo, massageolie en douchegel ben ik gaan bezoeken in het verre Wallonië. Het is leuk om contact te hebben met een producente, haar werkwijze te zien, te ontdekken waar ze belang aan hecht.

Wat doe je als je er een product geleverd wordt dat overdreven veel verpakt is?

Ik zou het in de winkel zetten, maar bij een volgende bestelling zou ik wel twee keer nadenken. Het is natuurlijk ook een afweging die je maakt: als je een [duurzaam] product hebt dat erg veel verpakt is, maar dat je maar één keer moet kopen, neem je die verpakking er dan bij? Dat is een vraag die je jezelf moet stellen.

In een zoektocht naar duurzame producten moeten er steeds keuzes gemaakt worden. Om een voorbeeld te nemen uit jullie aanbod: een rietje uit roestvrij staal is duurzaam, want komt niet terecht op de afvalberg en vermijdt gebruik van plastic. De productie van staal kost echter meer energie en grondstoffen. Op welke manier zoek je hier een balans in?

In eerste instantie gaat het voor ons om het vermijden van afval. Van sommige materialen als glas en blik is het inderdaad zo dat de productie veel energie kost. Het is dan een beetje een afweging: je gebruikt meer energie om een bokaal in glas te maken dan een plastic potje met dezelfde inhoud, maar hij gaat wel langer mee. Wij denken dat wij een van de meest duurzame alternatieven op de markt zijn, en we gaan ook altijd verder evolueren. Is ons concept 100% groen? Natuurlijk niet, want dat kan ook echt nog niet de dag van vandaag.

Thijs (vriend van Savina): duurzaamheid is iets dat je nastreeft, en op die manier is het veel meer procesgericht dan doelgericht. We blijven ons concept en aanbod continu verbeteren, in plaats van te pretenderen dat we het beste al bereikt hebben. Het is iets waar we op de achtergrond zelf veel mee bezig zijn geweest. Bovendien is het een grote motivatie om steeds beter te doen, ook voor producenten en leveranciers.

Verloopt de werking van Robuust achter de schermen ook zoveel mogelijk afvalloos? Kan je voorbeelden geven van initiatieven die je op dat vlak wilt nemen?

We maken sowieso zoveel mogelijk reclame via het internet, flyers hebben we niet. Als businesskaartje gebruiken we een herbruikbare stempel met inkt. Facturen ontvangen we zoveel mogelijk via mail.

Als het gaat over onze winkelproducten: voeding zal zo weinig mogelijk worden weggegooid, maar natuurlijk moeten we in de beginperiode een beetje zien wat het verloop is. Als we voedsel overhebben moeten we een manier vinden om dat sneller aan de klanten mee te geven. We gaan ook eens kijken of er voedselbanken geïnteresseerd zijn.

We trekken het concept dus zeker zoveel mogelijk door achter de schermen!

[Noot: bij het publiceren van dit interview waren ook net cadeaucheques beschikbaar, gemaakt van het karton waarin de bulk producten worden geleverd.]

C21


 ‘We willen weg van het idee dat verpakkingsvrij en bio iets is voor hippies.’

In een interview noemde je Robuust eerder een buurtwinkel dan een supermarkt. Zie je dat in de toekomst evolueren? Zou je kiezen voor een klein concept, met meerdere winkels, of één groot supermarktconcept?

Tussen buurtwinkel en supermarkt heb je nog heel veel mogelijkheden (lacht). In de toekomst zou ik zeker nog groter willen worden, maar niet zo groot als een supermarkt. We willen immers ook afstappen van het supermarktgevoel, waarbij winkelen als een wekelijkse sleur ervaren wordt. Door een aangename, warme inkleding proberen we daar verandering in te brengen. We beschouwen dit dan ook een beetje als een testwinkel. Misschien loopt het helemaal niet, misschien loopt het fantastisch. Zoiets is onmogelijk te zeggen, want er is nog geen enkele Belgische winkel als de onze. Als we succes hebben willen we in de toekomst zeker meerdere winkels openen.

Ik kan me inbeelden dat je eerste klanten zullen bestaan uit mensen die al geïnteresseerd zijn in een afvalloze en gezonde levensstijl. Hoe trek je ook ‘doorsneeconsumenten’ over de streep?

Door alles zo handig mogelijk te maken, en zoveel mogelijk af te stappen van het idee dat verpakkingsvrij en bio iets is voor hippies. We willen de drempel zo laag mogelijk houden voor iedereen. Het is hip, het is verantwoord, het is lekker, het zijn mooie en kwalitatieve producten, en daarmee willen we ook echt iedereen aantrekken. Bovendien proberen we dingen aan te bieden die andere winkels niet hebben, zodat mensen extra motivatie hebben om naar ons te komen.

Om de winkel te laten bloeien, moeten mensen op lange termijn natuurlijk een beetje een switch maken: je moet op voorhand eraan denken je verpakkingen en draagtassen mee te nemen. Mensen kunnen ook winkelen als ze  die vergeten zijn [door flessen en bokalen in de winkel te kopen], maar je eigen verpakkingen bijvullen is toch altijd leuker.

Ben je ooit eens een kijkje gaan nemen in een andere verpakkingsvrije winkel?

Jammer genoeg niet! Ik heb wel contact gehad met een verpakkingsloze winkel in Londen, een beetje een jammer verhaal. In het begin liep die winkel heel goed. Zo goed zelfs, dat ze een tweede, grotere winkel openden, compleet met restaurant. Dat heeft echter helemaal niet gewerkt. Mensen wisten niet meer of het een restaurant of een winkel was. Ik ben verder in contact proberen te komen met de eigenares van de winkel, maar dat is niet echt gelukt.

Denk je dat je het Robuust-concept in de toekomst nog verder door kan trekken? Samenwerkingen met de stad? Deelname aan evenementen? Een ‘zero waste’-shoppingzondag?

Zeker! We gaan in oktober meewerken aan ‘KRACHTVOER’ [een festival over eten met documentaires, lezingen, tastings, diners, workshops en exposities in DE Studio in Antwerpen]. Daarnaast zullen er ook workshops georganiseerd worden, hier in de winkel. Er komt bijvoorbeeld een workshop over kraantjeswater in Antwerpen. Om de twee of drie maanden gaan we ook infomomenten organiseren over herbruikbare luiers, om uitleg te geven aan geïnteresseerde ouders, en om te zien hoe ze het gebruik ervan ervaren.

Bovendien komt Green Evelien in oktober langs voor een interactieve lezing met ecologische leeftips. Zij zal bovendien een kleine toespraak houden bij de opening van de winkel.

C21


Zelfgemaakte tandpasta

Neem je in het dagelijks leven zelf maatregelen om verpakkingen te vermijden?

We proberen naar de markt te gaan om voedsel te halen, maar ik moet bekennen dat je daar soms even veel verpakking meekrijgt als in de winkel. Je moet steeds opnieuw plastic zakjes weigeren, en sommige marktkramers kijken je dan vreemd aan… Voor hen is dat echt een vorm van luxe, dat ze jou voor alles een zakje kunnen aanbieden. Wij nemen ze niet aan, en vervoeren groenten en fruit bijvoorbeeld in een caddie.

Verder heb ik bij onze zeepproducent zelf zeepjes gekocht, want die vond ik superleuk! Ik heb ook mijn eigen handzeep gemaakt, met Marseillezeep, essentiële olie, en wat glycerine. Daarnaast maken we zelf onze tandpasta. Dat is echt heel simpel: gewoon een potje maken, een minuutje werk per keer. Volgens mijn mama, een volkomen onbevooroordeelde bron, zien mijn tanden er gezond en stralend uit sinds ik het gebruik (lacht). Vaste shampoo heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ik wat moeilijk met lang haar. Ik was ook niet zo’n fan van het gebruik van aluin als deo. In de winkel gaan we echter zowel vloeibare deo en shampoo verkopen, gewoon flesje bijvullen en klaar!

Welke producten wil je in de toekomst zeker nog aan het assortiment toevoegen?

Thijs: brood!

Savina: als we in de toekomst uitbreiden, zou ik in eerste instantie vooral meer opties van de bestaande producten willen aanbieden. In plaats van één soort olijven meerdere soorten bijvoorbeeld.

Wat we nu nog niet aanbieden, en dat vind ik wel jammer, zijn voedingssupplementen en essentiële oliën. Ik wou er aanvankelijk een tiental in ons aanbod opnemen, maar iedereen vond dat veel te weinig om mee te beginnen. Nog iets voor de toekomst dus.

Tot slot: wat is jullie favoriete product?

Thijs: We hebben een graanmolen, met twee echte stenen in. Daarmee kan je zelf je eigen graan malen in de winkel! Daarnaast ben ik fan van de grote variatie aan noten, die ik hier nu gewoon verpakkingsvrij kan komen halen.

Savina: ik vind de voorwerpjes echt fantastisch: de tandenborstels, de brooddozen, … Van voeding: de melk, vers van de boer! Die gaat binnenkort beschikbaar zijn.

We kijken er naar uit! Bedankt voor dit leuke gesprek!

 

 


Robuust bevindt zich in de Reyersstraat 2/1 in Antwerpen, en is geopend van dinsdag tot en met zondag. Kijk voor meer informatie op de website of op Facebook. C21 is trouwens gek van het ‘zero waste’-concept! In het voorjaar van 2014 werd een uitdaging op poten gezet rond dit thema. De resultaten en artikels vind je hier. Jullie vinden de laatste nieuwtjes en artikels ook steeds terug op de Facebookpagina van de blog.

Advertenties
Getagged