C21 bij de Klimaatambassadeurs

C21

Op 24 oktober werd ik uitgenodigd om te spreken voor de Klimaatambassadeurs. Geen leden van de VN of het geheime ninja-leger van Al Gore, maar een groep enthousiaste jongeren die deel uitmaken van een inspirerend klimaatproject, georganiseerd door de Jeugddienst van Leuven.

Het project van de Klimaatambassadeurs kan kort worden samengevat: alles draait rond 16 Leuvense jongeren die één jaar lang 12 uitdagingen aangaan rond klimaat en duurzaamheid. Zo willen ze onderzoeken wat een stad moet doen om klimaatneutraal te zijn, en wat dit betekent voor wonen, leven, transport, … Het plan is dat ze hun belevenissen verwerken in een aantal mediareportages (magazine, krant, radio, televisie), hierin bijgestaan door vier professionele coaches en de Jeugddienst van Leuven. Zo willen ze andere jongeren prikkelen en stimuleren om bewust om te gaan met duurzaamheidthema’s. Bekijk zeker ook onderstaand filmpje.

Wat heeft C21 met dit alles te maken? Een tijdje geleden ontdekte Joke van de Jeugddienst van Leuven de C21-blog (bedankt ook aan Saskia!). Ze was op zoek naar mensen die bezig waren met thema’s rond klimaat en ecologie, en die wilden komen spreken op het startweekend van de Klimaatambassadeurs. Aangezien ze de Zero Waste Uitdaging een heel leuk project vond, vroeg ze of ik niet bereid was om ‘de kopkes van onze jongeren open te breken, hun leefwereld te verbreden, hen te inspireren…’. Ik was vereerd door zo’n voorstel, en zei dus onmiddellijk ja.

Op 24 oktober stond ik daar dan, een winterse vrijdagavond in een jeugdhuis in Sint-Truiden. Voor mij een groep jongeren tussen 15 en 20, een beetje moe van de lange dag, maar nog steeds enthousiast en in staat om interessante vragen te stellen. Het felle licht van de projector. Halloweenversiering aan de muren. Een jongen in drakenpak.

C21

En ook iemand vooraan, maar dat is minder belangrijk.

Het was een fijne avond. Een uitgelopen verhaal over de Zero Waste Uitdaging van C21, vragende opmerkingen die me prikkelden om verder te vertellen. Ik luisterde ook naar hun ideeën, de plannen en projecten die de Klimaatambassadeurs de komende twaalf maanden hopen uit te werken, en waar ze ondertussen ongetwijfeld al druk aan begonnen zijn. Met (maar niet na) een goede fles wijn als bedankje keerde ik terug naar Tongeren, moe door het late uur, maar tegelijkertijd volledig opgepept door het enthousiasme van een groep geëngageerde jongeren.

Bij deze wens ik ze dan ook opnieuw heel veel succes!
 


In het voorjaar van 2014 organiseerde C21 een uitdaging rond het concept ‘Zero Waste’. De resultaten en artikels vind je hier. Jullie vinden de laatste nieuwtjes en artikels ook steeds terug op de Facebookpagina van de blog.

Getagged , ,